โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร

โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
  • หน้าหลัก
  • เกี่ยวกับหลักสูตร
    • หลักสูตรภาษาอังกฤษ
      • หลักสูตร 67.
        • ร่างหลักสูตร67
        • แบบสอบถาม
        • ทำเนียบผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย
        • กิจกรรมพัฒนาหลักสูตร
        • เอกสารพัฒนาหลักสูตร
        • เอกสารหลักสูตร OBE
      • หลักสูตร 62
      • หลักสูตร 59
    • โครงสร้างหลักสูตร
    • ปรัชญา วิสัยทัศน์ พันธกิจ
    • คุณลักษณะบัณฑิต
    • ผลการเรียนรู้ที่คาดหวัง
    • แผนพัฒนาโปรแกรม
    • MOU Gotoco
    • ประชาสัมพันธ์
    • Test Blueprint for English Program
    • เกณฑ์มาตรฐานหลักสูตร ป.ตรี 65
  • บุคลากร
    • อ.ประจำหลักสูตร
    • กิจกรรมบุคลากร
    • แผนพัฒนาบุคลากร
    • มคอ.3-5
    • คำสั่ง ประกาศโปรแกรม
    • ส่งข้อมูลข่าวสาร
    • ฐานข้อมูลโปรแกรม
    • KPRU E-Services
      • ตารางสอน
      • ระบบจัดเก็บเกียรติบัตร
      • ระบบขอออกเกียรติบัตร
      • บันทึกการเป็นวิทยากร
      • KRPU Short URL
      • E-Personal
      • ปฏิบัติราชการ A1
      • แจ้งซ่อมอาคารพัสดุ
      • ระเบียบ ประกาศ มหาวิทยาลัย
    • เกณฑ์การประเมินผลการปฏิบัติราชการ (A1)
  • บริการนักศึกษา
    • คู่มือนักศึกษา
    • E-student
    • ประเมินการสอนออนไลน์
    • ประกาศและคำสั่ง
    • ตรวจสอบผลการเรียน
    • ตารางเรียนและสอบนักศึกษา
    • แผนการเรียนนักศึกษา
    • ทุน กยศ.
    • ระบบบที่ปรึกษาหมู่เรียน
    • กิจกรรมพัฒนานักศึกษา
    • การอุทธรณ์ผลการเรียน
  • ทำเนียบนักศึกษา
    • ศิษย์ปัจจุบัน
      • รหัส 66.
        • 6611205
        • 6611206
      • 6511205
      • รหัส 64.
        • 6411204
        • 6411205
      • รหัส 63.
        • 6311204
        • 6311205
    • ศิษย์เก่าดีเด่น
      • 2565
    • ศิษย์เก่า
      • รหัส 62.
        • 6211205
        • 6211206
      • รหัส 61.
        • 6111206
        • 6111221
      • รหัส 60.
        • 6051201
        • 6011206
      • 5911206
    • การบรรจุข้าราชการครู
      • ปี 2566
      • 5351201
      • 5211212
    • Hall of Fame
    • รูปหมู่แต่ละรุ่น
    • แบบสำรวจบัณฑิต (ศิษย์เก่า)
    • แบบสำรวจข้อมูลนักศึกษาใหม่
  • บทเรียน
    • E–leaning มรภ.กพ
    • EnglishDiscoveries
    • Thaimooc
    • KPRU Mooc
    • Wolframalpha
    • BBC Learning English
    • Duolingo
    • VOA Learning English
    • Khan Academy
    • Newgeneralservicelist
    • ESL-LAB
    • Learn English British Council
    • Eleven Labs
    • English via Literature
      • PBS Kids
      • Super Simple Songs
      • VoiceTube
      • Learn English with Cartoons
      • Learn English online through movies
      • American Literature
      • Thai Fairy Tales
      • Learn English With TV Series
    • Basic English on Youtube
      • Lucy Max English
      • English Easy Practice
      • Chit Chat
      • BBC Learning English
      • National Geographic Learning - ELT
  • ประกันคุณภาพ
    • เล่มประกันคุณภาพ
      • 2565
      • 2564
      • 2563
    • ระบบคำนวณ FTE
      • ระบบคำนวน FTEs
      • คู่มือการใช้งาน
      • ประกาศค่า FTEs
    • ผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย
    • Download
    • แบบสอบถามการมีงานทำศิษย์เก่า
    • VDO QA KPRU
    • แบบประเมินความต้องการนักศึกษา
    • แบบประเมินความพึงพอใจนักศึกษาปัจจุบัน
    • แบบประเมินความพึงพอใจของอาจารย์ในหลักสูตร
    • แบบให้ข้อเสนอแนะจากผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย
    • แบบประเมิน PLOs หลักสูตร
  • กิจกรรม/โครงการ
  • งานฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู
    • ระบบบริหารจัดการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ
    • รายงานการนิเทศ
      • บันทึกข้อมูลการนิเทศ (สำหรับอาจารย์)
      • ปีการศึกษา 2567
      • ปีการศึกษา 2566
      • ปีการศึกษา 2565
    • แบบบันทึกการเข้ารับคําปรึกษาตามภาระงาน
    • เอกสารที่เกี่ยวข้อง
    • แบบสำรวจข้อมูลวิจัย
  • บริการวิชาการ
  • งานวิชาการและวิจัย
    • ฐานข้อมูลวิจัย
      • Pic & VDO.
        • Fooocus AI
        • Runwayml.com
        • Chat.qwen.ai
        • Midjourney
        • Microsoft Designer
        • Pictory.ai
        • Gentube
      • General AI.
        • Chat GPT
        • The Gemini API
        • Gemini
        • Claude
        • Chat PDF
        • Citation Generator
        • Check and Citation Generator
        • Jenni's AI
        • Manus AI
        • twee.com (test generator)
        • ZeroGPT (AI Detector)
        • AI Detector by JustDone
        • Originality.ai
        • GoogleNotebookLM
      • AI for Research Writing.
        • Zotero.org
        • Trinka.ai
        • Paperpal
        • Consensus
        • Scispace
        • Staorm from Stanford University
        • Statistical Analysis
        • Julius AI
        • Scholarcy
        • Scribbr
        • Turnitin
        • Elicit
        • Wolframalpha.com
        • Microsoft Academic
      • ThaiJo
      • KPRU E-Services
      • Thailand Digital Collection (ThaiLIS)
      • e-theses Online Service (EThOs)
      • Dart-Europe
      • Theses Canada
      • Electronic Theses & Dissertations Center
      • PrintDigitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA Portal)
      • Global ETD Search
      • Thai Thesis & Research Databases
      • Dissertations.se
      • ERIC : Educational Resources Information Center
      • Free Ebook Service
      • Australian National University : ANU Press
      • National Library of Thailand
      • Google Scholar
      • การพัฒนางานวิจัยให้มีคุณภาพและใช้ประโยชน์ได้จริง
      • วิจัยด้านการศึกษา ม.รามคำแหง
      • Semantic Scholar
      • Internet Archive
      • Education Glossary (A to Z)
      • คลังข้อมูลงานวิจัยไทย
      • ทิศทางการวิจัยทางการศึกษา 68-70
    • ผลงานวิจัยอาจารย์
    • ผลงานวิจัยนักศึกษา
    • ประกาศ/ระเบียบ
  • ติดต่อเรา
  • หน้าหลัก
  • Essays


The Definition of Theory, Theoretical Framework, and Conceptual Framework in Research

เผยแพร่เมื่อ 19 กรกฎาคม 2566 52 9,326,255 Share

The Definition of Theory, Theoretical Framework,

and Conceptual Framework in Research

Thirawit Praimahaniyom (July 2023, 19)

 

      The terms theory, theoretical framework, and conceptual framework are often used interchangeably in research, but they have distinct meanings and functions. Understanding the differences between these terms is essential for researchers to develop a clear and well-defined study. In this article, we will explore the distinctions between theory, theoretical framework, and conceptual framework and their roles in research.

Theory

     A theory is a way to explain and make sense of the world around us. It is a set of ideas or principles that help us understand how things are related to each other. Theories can be used to describe phenomena, explain why things happen, or predict what might happen in the future.

     There are different types of theories, each with its own purpose. Descriptive theories aim to provide an accurate account of a particular phenomenon or behavior. They describe what happens, but do not necessarily explain why. In contrast, explanatory theories try to identify the underlying causes of a phenomenon. They aim to explain why things happen the way they do. Predictive theories use existing knowledge to make predictions about what might happen in the future. They are often based on statistical models or other quantitative methods.

     Theories can be developed from a variety of sources, including empirical research, observation, and personal experience. Some theories are based on a lot of research and evidence, while others are based on limited data or anecdotal evidence.

     Theories can also vary in their scope. Some theories focus on individual behavior or cognition, while others address larger social or cultural patterns. For example, a theory of personality might focus on individual differences in behavior and thought, while a theory of social change might address broader trends in society as a whole.

    Finally, it is worth noting that there can be multiple theories about the same phenomenon. Researchers must carefully evaluate the available evidence and choose the theory that best fits their research question and goals.

 
Theoretical framework

     A theoretical framework is a critical component of any research study. It is a set of interconnected ideas, concepts, and principles that guide the research process. The theoretical framework is developed by the researcher to support their study and must define concepts and theories, logically connect them, and relate them to the study being carried out.

     The theoretical framework serves several important purposes. First, it helps the researcher to identify gaps in the existing literature and develop research questions that address these gaps. By providing a clear rationale for the study, it helps to ensure that the research is relevant and meaningful.

     Second, the theoretical framework guides the research design. It helps the researcher to determine which variables to measure, how to measure them, and how to analyze the data. By providing a clear structure for the study, it ensures that the research is rigorous and valid.

     Finally, the theoretical framework helps the researcher to interpret their findings and draw conclusions. By providing a theoretical basis for the study, it allows the researcher to place their findings in context and make sense of them.

     Theoretical frameworks are developed from one or more theories. Theories provide a general explanation for a phenomenon, while theoretical frameworks provide a specific application of those theories to a particular research question. Theoretical frameworks can be built from existing theories or can be developed through a process of inductive reasoning, where the researcher identifies patterns in their data and develops a theory based on those patterns.

Overall, the theoretical framework is an essential component of any research study. It provides a clear rationale for the study, guides the research design, and helps the researcher to interpret their findings. By developing a strong theoretical framework, researchers can ensure that their research is relevant, rigorous, and meaningful.

 A conceptual framework

     The conceptual framework is an essential component of any research study. It is a visual or written representation of the researcher's ideas about the study. The conceptual framework is like a map that explains why a study is done, what we already know, what we still need to learn, and how we are going to do the study. A conceptual framework serves as the reasoning or "justification" for conducting a particular research study. It helps the researcher to identify the key concepts and variables that will be studied and to specify how these concepts are related to each other.

     The conceptual framework has several important functions. First, it helps to establish the research question and hypothesis. By identifying the key concepts and variables, it ensures that the research question is clear and well-defined.

     Second, the conceptual framework guides the research design. By specifying how the concepts are related to each other, it helps to determine which variables will be measured, how they will be measured, and how they will be analyzed.

     Third, the conceptual framework helps to ensure that the research is relevant and meaningful. By identifying what we already know and what we still need to learn, it ensures that the research is building on existing knowledge and contributing new insights or knowledge to the subject area.

      Finally, the conceptual framework helps to interpret the research findings. By providing a clear theoretical basis for the study, it allows the researcher to place their findings in context and make sense of them.

      Overall, the conceptual framework is an essential component of any research study. It provides a clear rationale for the study, guides the research design, and helps to ensure that the research is relevant and meaningful. By developing a strong conceptual framework, researchers can ensure that their research is rigorous, valid, and contributes new insights or knowledge to the subject area.

In conclusion, theory, theoretical framework, and conceptual framework are essential components of any research study. While they share some similarities, they have distinct meanings and functions. Theory provides a general explanation for a phenomenon, while theoretical and conceptual frameworks provide specific applications of those theories to a particular research question. Developing a clear and well-defined theoretical and conceptual framework is critical for ensuring that research is relevant, rigorous, and meaningful.

 

Reference:

Babbie, E. R. (2016). The basics of social research (7th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.

Brown, C. A. (2018). An Examination of Theoretical Approaches: Constructing a Conceptual Framework for Organizational Behavior. (Doctoral dissertation). University of XYZ, Chicago, IL.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Garcia, M. L., & Lee, H. (2021). The Evolution of Theoretical Frameworks in Information Science. Proceedings of the International Conference on Information Sciences, 215-230. Los Angeles, CA: Conference Publisher.

Johnson, A. R., & Williams, B. M. (2019). Theoretical Frameworks in Educational Research: A Comprehensive Review. Journal of Educational Studies, 32(2), 145-162.

Kelly, M. P., Stewart, E., Morgan, A., Killoran, A., Fischer, A., Threlfall, A., & Bonnefoy, J. (2009). A conceptual framework for public health: NICE's emerging approach. Public health, 123(1), e14–e20. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2008.10.031

Salkind, N. J. (2017). Exploring research (9th ed.). Boston, MA: Pearson.

Varpio, L.; Paradis, E.; Uijtdehaage, S.; and Young, M. (2020). The Distinctions Between Theory, Theoretical Framework, and Conceptual Framework. Academic Medicine 95(7), 989-994, July 2020. | DOI: 10.1097/ACM.00000000000


โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร. (2566). The Definition of Theory, Theoretical Framework, and Conceptual Framework in Research. สืบค้น 6 กรกฎาคม 2568, จาก https://edu.kpru.ac.th/english/?lang=TH&page_id=383

The Definition of Theory, Theoretical Framework, and Conceptual Framework in Research

  • โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
  • English Program
  • Education Faculty
  • KPRU

https://edu.kpru.ac.th/english/?page_id=383&lang=TH

โดยการใช้เว็บไซต์ของ KPRU คุณรับทราบว่าคุณได้อ่านและทำความเข้าใจ นโยบายข้อมูลส่วนบุคคล (PDPA) และข้อกำหนดในการให้บริการ ของเรา ยอมรับ

โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร


โปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษ ชั้น 3 คณะครุศาสตร์ (อาคาร 46 เทคโนโลยีและนวัตกรรม)  มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร

เลขที่ 69 หมู่ที่ 1 ตำบลนครชุม อำเภอเมืองจังหวัดกำแพงเพชร 62000
โทรศัพท์ 055-706555 ต่อ 1503

เว็บไชต์ : https://edu.kpru.ac.th/english/ 

อีเมล์ : eduenglish@kpru.ac.th

Facebook : https://arit.kpru.ac.th/sh/ae2e7e

ติดต่อผู้ดูแลเว็บ :

ปรับปรุงเมื่อ : June 22 2022 15:08:47

© ลิขสิทธิ์เลขที่ ว1.008779 | KPRUControl Version 2.112

KPRUControl KPRULib สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
Facebook Youtube